24 juni 2013

midsommar


Jag är med i gruppen Sock Knitters Anonymous på Ravelry. Det är inte alls anonymous men det är ganska kul. Det är en grupp för människor som gillar att sticka sockar, och den har över 20000 medlemmar. Rätt många. Jag är med för att det varje månad arrangeras en "sockdown", en utmaning som går ut på att man stickar ett par sockar som följer ett visst tema, är designade av en viss person eller innehåller en särskild teknik. Jag har varit med på sockdowns sedan i januari, och hittills har temana varit t.ex. sockar inspirerade av djur och natur, sockar designade speciellt för män, sockar med flätor och sockar med minst två olika färger i mönstret. Man får två månader på sig och sedan ska man kunna visa upp ett färdigt par. För varje färdigt par får man en "lott" i en dragning och man kan vinna garn, stickor, ull och stickmarkörer, t.ex. Och det är jätteroligt! Jag har matat ut sockar på löpande band och man blir ruskigt inspirerad av alla andra som är med och stickar samtidigt som en själv.


De här sockarna stickade jag till junis utmaning, sockar med ett literärt tema, inspirerade av böcker, karaktärer från böcker och författare. Mönstret heter Rumpelstiltskin och det är tydligen namnet på en tysk sagofigur som (vad jag har förstått) inte var så himla snäll. Mer tyska än så är jag inte kapabel till.

Mönster: Rumpelstiltskin av verybusymonkey (har gjort ruskigt många fina sockmönster).
Garn: Regia Angora Merino i Fuchsia. Nästan två nystan gick åt.
Stickor: 2.5 mm strumpstickor, bambu
Tid: 21:a - 23:e juni
Länk till projektet på Ravelry: june :: midsummer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar