24 mars 2010

Virka en höna! - mönster

Alla vet ju att mammor är bland det tuffaste som finns, så jag slopade kycklingarna och virkade en höna istället.
Hönan är virkad med virknål nr. 2,5 och är 12 cm hög sittandes.

Mönsterförklaring

fm = fast maska
lm = luftmaska
2 fm tills. = 2 maskor virkas tillsammans, en minskning
[--] = texten mellan klamrarna upprepas
x X = gånger X, X:et anger hur många gånger [--] ska upprepas
(--) = numret i parentesen anger hur många maskor varvet ska ha när det är färdigt

Kropp

Början kan vara lite klurig.
Virka 6 lm, vänd.
Virka 4 fm i de följande luftmaskorna, 3 fm i nästa lm (den femte), 3 fm i de följande 3 lm (du virkar runt "kedjan" av luftmaskor, och ska nu vara på "baksidan"), 2 fm i nästa lm (den maska du började i)
Du ska nu ha 12 fm i en något oval form.

Varv 1: [1 fm, 2 fm i nästa maska] x 6 (18)
Varv 2: ett enkelt varv (18)
Varv 3: [5 fm, 2 fm i nästa maska] x 3 (21)
Varv 4: ett enkelt varv (21)
Varv 5: [6 fm, 2 fm i nästa maska] x 3 (24)
Varv 6: ett enkelt varv (24)
Varv 7: [7 fm, 2 fm i nästa maska] x 3 (27)
Varv 8: ett enkelt varv (27)
Varv 9: [8 fm, 2 fm i nästa maska] x 3 (30)
Varv 10: ett enkelt varv (30)
Varv 11: [4 fm, 2 fm i nästa maska] x 6 (36)
Varv 12: ett enkelt varv (36)
Varv 13: [5 fm, 2 fm i nästa maska] x 6(42)
Varv 14: ett enkelt varv (42)
Varv 15: [6 fm, 2 fm i nästa maska] x 6 (48)
Varv 16-18: 3 enkla varv (48)
Varv 19: [7 fm, 2 fm i nästa maska] x 6 (54)
Varv 20-24: 5 enkla varv (54)
Avsluta med en sm och ta av garnet.

Botten
Botten virkas som en trekant
Varv 1: 6 fm i en ring (6)
Varv 2: 2 fm i varje maska (12)
Varv 3: [2 fm, (2 fm i nästa maska) x 2] x 3 (18) OBS! Två ökningar efter varandra. Över 4 fm virkas alltså - 1 fm, 1 fm, 2 fm i samma maska, 2 fm i samma maska -. De dubbla ökningarna bildar hörnen på triangeln.
Varv 4: [4 fm, (2 fm i nästa maska) x 2] x 3 (24)
Varv 5: [6 fm, (2 fm i nästa maska) x 2] x 3 (30)
Varv 6: [8 fm, (2 fm i nästa maska) x 2] x 3 (36)
Varv 7: [10 fm, (2 fm i nästa maska) x 2] x 3 (42)
Varv 8: [12 fm, (2 fm i nästa maska) x 2] x 3 (48)
Sista varvet ökas som vanligt;
Varv 9: [7 fm, 2 fm i nästa maska] x 6 (54)
Avsluta med en sm och ta av garnet, men spara en bit att sy med.

Vingar

Virkas i rader.
Rad 1: 4 lm, vänd
Rad 2: 3 fm med början i andra maskan från nålen, 1 lm, vänd
Rad 3: 2 fm i samma maska, 1 fm, 2 fm i nästa maska, 1 lm, vänd
Rad 4: 2 fm i samma maska, 3 fm, 2 fm i nästa maska, 1 lm, vänd
Rad 5: 2 fm i samma maska, 5 fm, 2 fm i nästa maska, avsluta raden med 2 luftmaskor
Rad 6: [1 st, 1 sm i nästa maska, 2 lm] varvet ut
Gör två vingar.

Ben
21 lm, 3 fm i den andra maska från nålen, 2 lm
[1 st, 1 sm samma maska, 2 lm] varvet ut
Gör två ben.

Tuppkam
Rad 1: 6 lm, 5 fm med början i den andra maskan från nålen, 1 lm
Rad 2: 5 fm, 2 lm, vänd
Rad 3: [1 st, 1 sm samma maska, 2 lm] varvet ut

Näbb
Varv 1: 6 fm i en ring
Varv 2: ett enkelt varv (6)
Varv 3: [1 fm, 2 fm i nästa maska] x 3 (9)
Varv 4: ett enkelt varv (9)

Montering
Sy ihop kroppen med botten, och stoppa hönan under tiden du syr. När jag hade ungefär 5 cm kvar att sy ihop la jag popcorn i botten, under stoppningen, för att hönan skulle bli lite tyngre och sitta bättre. Lägg benen emellan kroppen och botten där du vill ha dem, och sy "igenom dem" så att de sitter fast, under tiden du syr.
Sätt vingarna, tuppkammen och näbben där du vill ha dem.
Jag sydde franska knutar till ögon för jag ville ha dem ganska små, men man kan såklart använda vilka ögon man vill.

Bilden förklarar det här med franska knutar ganska bra:










Är det något som är oklart är det bara att lämna en kommentar.
Ha det fint i vårsolen!

24 kommentarer:

  1. Inget är oklart! Den är helt klart superfin! Kram Ica

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir! Den fick farfar i födelsedagspresent idag, han blev också glad.

    SvaraRadera
  3. Åååå vilken fiiin! = ) Den måste jag ju hinna göra till påsk!! = ) Men jag hänger inte riktigt med på starten av kroppen där, 6 lm och man virkar runt den kedjan, så långt förstår jag, men i vilken maska räknat från kroken börjar du? Nr 2? Isf hänger jag med, då blir det 5 lm att virka i men en är ju "på änden" så att virka runt denna blir i 9 olika lm man sticker ner. Hoppas du förstår min fråga... Vilket garn har du använt?

    SvaraRadera
  4. Nu ska vi se, jag började i 2a maskan från nålen, och virkade 4 fm. Då blir det en luftmaska kvar (den femte), och i den ska du virka 3 fm. Då är kedjan med luftmaskor "slut", och då får du liksom vända och virka tillbaka, fast där du redan varit och virkat, på andra sidan om luftmaskkedjan. Så, efter att du gjort de 3 fm i den sista luftmaskan, så virkar du 3 fm i de följande 3, och sedan 2 fm i den sista maskan, som ska vara den du började i. Jag hoppas att jag inte gjorde det ännu rörigare nu!

    Till kroppen har jag använt ett akrylgarn som heter Bravo. Hoppas det funkar att göra hönan nu, jag ska ändra i mönstret också så att man kanske förstår lite bättre :)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du är superbra på att skapa mönster!

    SvaraRadera
  7. Superfin höna! Bästa jag sett som har så enkelt och bra mönster!

    SvaraRadera
  8. Jättefin höna! Den ska jag definitivt försöka mig på. Jag har just virkat Den Vita Kaninen från Alice i Underlandet.

    MVH/ Ann

    SvaraRadera
  9. Åhhhh,vad glad jag blev när jag hittade ditt fina hönmönster!har letat o letat efter ett min inte hittat något som jag tycker e fint så kikade jag in på Mönster Arkivet idag o hittade ditt ska genast ge mig i kast med den hoppas bara att den blir lika fin som din:) måste förresten få säja att du gör jätte fina mönster. Ha en trevlig påsk/Mvh Ann-Louise

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilken söt liten höna, den måste jag göra! Vilken fin blogg du har, hit återkommer jag gärna, så jag följer dig och lägger till dig i min blogglista. Välkommen till mig!

    SvaraRadera
  11. Kul med så fina kommentarer som du fått, kram Ica

    SvaraRadera
  12. Hej !

    vilken fin blogg du har. Störtskön höna den måste jag göra till påsk !

    mvh

    åsa

    SvaraRadera
  13. Tack för ett fantastiskt mönster. Jag har gjort två stycken!
    //Anna-Erika

    SvaraRadera
  14. Vilken underbar höna, den måste jag virka under Påskhelgen.

    SvaraRadera
  15. Vlken trevlig blogg, roligt med en i samma ålder som är intresserad av virkning. :) Jag undrar bara hur det är meningen att varv 3 på botten skall virkas? Jag fattar inget av det. :/

    SvaraRadera
  16. Hej, tack! :) Jo, på varv 3 på botten ska du ju ha totalt 18 maskor. "Vanlig" ökning innebär att du först virkar en fm, och sen 2 fm i nästa maska, 6 gånger. Men jag ville ha botten trekantig, så jag la ihop två stycken vanliga ökningar, och virkade såhär "1 fm, 1 fm, 2 fm i samma maska, 2 fm i samma maska". På så vis gör du bara upprepningen 3 gånger på varvet. Blev det något klarare med den förklaringen? Det är så lurigt att skriva mönster, det är lättare när man har det framför sig samtidigt som man virkar, liksom :/

    SvaraRadera
  17. Jo, jag tror det klarnade litegrann. Alltså du menar att du virkar "1 fm, 1 fm, 2 fm i samma maska, 2 fm i samma maska" istället för det som finns innanför klamrarna? :D Nu frågar jag massor, men vill ju få det rätt. :)

    SvaraRadera
  18. Mja, jag ser nu att det är lite luddigt beskrivet, får nog ändra i beskrivningen. Men jag menar att när jag skriver [2 fm, 2 fm i nästa maska x 2], så ska du virka "1 fm, 1 fm, 2 fm i samma maska, 2 fm i samma maska". Egentligen borde det nog stå [2 fm, (2 fm i samma maska) x2], i klamrarna. Känns som om jag bara förvirrar dig mer nu...

    SvaraRadera
  19. Nej, nu har jag nog fått det på klart! :D Tack för din tålmodighet. ;)

    SvaraRadera
  20. Vilken höna! en sån vill jag ha!

    SvaraRadera
  21. Jag önskar mig mönster på små hönor! Jag ska också prova!

    SvaraRadera
  22. Hej! Ville bara säga att jag blev lite extra glad bara av att hitta in till din blogg idag. Du måste ha ett störtskönt hem med alla dessa små figurer överallt! :)

    Fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
  23. me encanta tu galinaaaaaaaa!!!!!!
    es una delicia y yo la quiero hacer TE SIGO felicidades por tu trabajo espero verte pronto besos

    SvaraRadera
  24. Hejsan!!
    Tack för ett bra mönster. Lätt mönster att följa :)
    Min mamma blev jätteförtjust i den så jag åker nog på att göra en till :)
    Jag har förresten lagt ut en bild på hönan jag virkade på min blogg, och länkat till din blogg och ditt mönster såklart.
    Tack igen!

    SvaraRadera